Oáza uprostred chaosu

Monopoli

V jednoduchosti je krása

O Monopoli som sa dočítala pri hľadaní informácií o ,,Polignano a Mare". Väčšinou som nachádzala, že je to krásna rybárska dedinka za Polignano a Mare. Ale je o ňom na internete veľmi málo informácií. Čo som si pri návšteve všimla, že ľudia o ňom moc nevedia a ani ich nijak moc neláka, takže sa tu dá krásne oddýchnuť uprostred dovolenkového chaosu. Atmosféra mesta pôsobí dojmom akoby sa tu zastavil čas. Nik sa neponáhľa, ulice sú skoro prázdne a ľudia pôsobia uvoľnene. Každý má čas. Z histórie sa naň viaže stará rímska cesta ,,Via Traiana", ktorá spájala mestá Benevento a Brindsi. Svoj názov má od ranného gréckeho mesta, ktoré tu bolo založené ,,Mono Polis" čo znamená v preklade jedinečné mesto. 
Monopoli

Najlepšie miesto na oddych

Z vlakovej stanice je to asi 15 minút peši do historického centra mestečka. Mesto má stále ten zvláštny, ťažko zistiteľný nádych, ktorý vybledol z mnohých talianskych miest, ktoré končia na hlavných turistických trasách. Rovnako ako mnoho ďalších miest v tejto časti Apúlie je aj v Monopoli centrum postavené z bieleho kameňa a posiaté ďalšími bielymi budovami, ktoré krásne kontrastujú s jasne modrou oblohou. Skoro na každom rohu je nejaký kamenný kostol. Najlepšia a najtichšia oblasť v meste je prístav. Tu sa dá prejsť po hradbách pri mori alebo sa dá sledovať rybárov ako opravujú svoje siete. 

Krása ticha uprostred mesta
Počas mojej cesty do centra som mala možnosť obdivovať kostol ,,Chiesa di Sant'Antonio di Padova", ktorý je kúsok od námestia ,,Piazza Vittorio Emanuele II". Uprostred námesia sa nachádza fontána ,,Fontana Monumetale". Cestou ďalej si dám krátku prestávku v parku ,,Largo Fotanelle" odkiaľ je už pekný výhľad na more a prístav. Vydám sa ulicami ,,Corso Pintor Mameli" a ,,Via Cristoforo Colombo", ktoré ma krásne nasmerujú k bráne do starého mesta a až k hradu ,,Castello di Carlo V". Najkrajšie sa v tejto oblasti fotí prístav a jeho okolie. 
Prístav ,,Porto Monopoli"
,,Castello di Carlo V" je dominantou starého mesta postavený v roku 1552 španielskými vladármi ako pevnosť na mori. Osemhranná pevnosť bola izolovaná, keď bola postavená až neskôr sa okolo nej začalo budovať mesto. Ďalšou krásnou pamiatkou v meste je katedrála ,,Cattedrale Maria Santissima della Madia" a jej zvonica, ktorá sa tyčí nad mestom. Barokovo-románsky kostol z roku 1693 má fresky znázorňujúce 4 evanjelických apoštolov. Katedrála je zasvätená Madonne della Madia, ktorá sem podľa legendy pricestovala po mori 15. decembra 1117 ako obraz na plti, z ktorej 31 drevenných trámov tvorí strešné nosiče baziliky. Katedrálu je možné navštíviť ráno medzi 7 a 12 hodinou a poobede medzi 16 a 20 hodinou. Medzi tým je zatvorená. 
Krásne uličky v Monopoli
Najviac ma očarilo predchádzať sa po starom meste. Prechádzka mi dala pocit akoby som objavila dobre strážene tajomstvo ,,päty topánky" v Taliansku. V uliciach skoro nikoho nestretám a je tu príjemne v tieni uličiek. Až prichádzam do centra mestečka ,,Centro Storico" v Monopoli. Centrum si stále zachováva svoju autentickosť čo ho robí jedinečným, zatiaľ čo pre návštevníkov pomaly rastie na príťažlivosti. Ísť za vôňou pizze, či si sadnúť na šálku espressa alebo ochutnať pohár dobrého vína, to je nezabudnuteľný moment žitia. Staré mesto má dostatok kaviarní a reštaurácií. Ak sa tu niekto ,,stratí" mesto je kompaktné a ľahko sa tu dá zorientovať. V meste na námestí ,,Piazza Palmieri" je krásne vidieť kostol ,,Chiesa di Santa Teresa", ktorý akoby bol spojený s kostolom ,,Chiesa dei SS. Apostoli Pietro i Martiri". Na námestí sa ešte nachádza palác ,,Palazo Palmieri". V celom starom meste je strašne veľa kostolov a kostolíkov. Určite treba pozrieť ,,Bastione Santa Maria" a vychutnať si krásu akvamarínového mora. Prejísť sa po hradbách či sledovať rybárov v pristáve ako opravujú svoje siete.

Kostol ,,Chiesa di Santa Teresa"
Ale po krásnej prechádzke si treba oddýchnuť a skúsiť akú teplotu má more. Toto miesto som si zamilovala na kúpanie. Je to moje najkrásnejšie miesto na kúpanie a opaľovanie. Ľudia sú tu veľmi milí a o svoje veci som sa nemusela báť aj keď som si zaplávala ďaleko od pobrežia. Zamilovala som sa do pláže ,,Spaggia Cala Porta Vecchia". Tá prenádherná tyrkysovo-modrá farba mora, príjemne teplá voda aj keď vonku je nad 30°stupňov, vôbec to nevadí. Ďalšia krásna pláž je ,,Spaggia di Cala Porto Bianco" a ,,Spaggia di Cala Porto Rosso". Ale tu je už viacej ľudí ako pri tej skoro v centre mesta. O krásne pláže tu nie je núdza, sú všade navôkol a je ich dosť. Toto miesto odporúčam hlavne ak si chce niekto oddýchnuť a vyblázniť sa v mori a opaľovať sa. Je to na typ dovolenky dobré jedlo, oddych, more a nejaký ten výlet do okolitých mestečiek.
Moja najobľúbenjšia pláž ,,Spaggia Cala Porta Vecchia"
Monopoli si zachováva stále svoje očarujúce historické centrum a rybársku tradíciu. Z časti Apúlia na mňa urobilo najväčší dojem. Má všetko, čo treba na dobrú dovolenku. Históriu, dobré reštaurácie a myslím, že sa tu dá nájsť dobre aj lacné ubytovanie. A tie prenádherné pláže k tomu už netreba viacej dodať. Možno je to aj tým, že sa pred ním nachádza Polignano alebo kusok odtiaľto nie je ďaleko do Alberobello, ktoré sú naozaj turistické destinácie. A preto je tu tak málo návšetníkov len domáci a z okolitých dediniek sa sem chodia kúpať. Je to moja topka, mám vďaka nemu tie najkrajšie spomienky a pocity. Len odporúčam či už na krátko alebo na dlho, obe možnosti sú veľmi dobré.

Prístav


Všetky fotky z výletu prikladám na Instagram Lilly travel diary





Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kúsok z Monte Carla

Najvyhľadávanejšia destinácia v Apúlií

Ide sa po tričko do Antwerp